reklama

Sila médií

V živote nás ovplyvňuje neuveriteľné množstvo vecí. Priatelia, kolegovia, prostredie, v ktorom žijeme, to čo počúvame, čítame, vidíme okolo seba. Ale miera ovplyvniteľnosti je nastavená každým jednotlivcom individuálne. Je na nás, čím sa necháme strhnúť a čomu budeme veriť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

V médiách je ovplyvniteľnosť prioritou. Úspešné médium je hodnotené tým, aký veľký mediálny zásah má, koľko ľudí trafí.

Avšak, koľko ľudí sa nechá strhnúť správou prezentovanou v médiách? Koľkým percipientom dá informácia prezentovaná v médiách podnet na rozhovor, hádku, výmenu názorov? Koľkí z nich sa nechajú slepo ovplyvniť nahrubo hodenou informáciou a koľkí, s takto získanou informáciu vedia ďalej pracovať? Je to len na nás, čomu sa rozhodneme veriť.

Každá jedna dôležitejšia udalosť, ktorá Slovenskom otriasa, je prepieraná v médiách. Kto? Kde? S kým? Ako? Prečo? Za koľko?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V posledných dňoch a týždňoch bolo toho v médiách povedané a vypustené viac než dosť. Dôvod bol jasný – nový prezident. Stopercentne pravdivé informácie o tom, kto čo urobil, kto si od čoho zašpinil prsty a zase naopak, kto dokázal väčší morálny a charakterný čin.

Predvolebné kampane sú priam učebnicovým príkladom. Príjemné úsmevy z bilbordov, sľuby kandidátov, v slovníkoch slovenských voličov sa objavuje sa nové slovné spojenie – scientológ, kdesi v poradí zase rezonuje ututlaná kauza Gorilla. Ktorý z nich morálny a ktorý morálnejší? A pravda? Niekde uprostred? Celkom diplomatická odpoveď, no nie?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Každá minca má dve strany, rub a líc. A tak je to aj s informáciami. Vždy sa dá na všetko pozerať z dvoch strán.

Ak niekto zachráni topiaceho sa človeka, len sťažka sa dá tomuto činu niečo vyčítať. I keď, kde je vôľa, tam je cesta. Ak sa chce , vždy sa dá nájsť spôsob, ako čo možno i ten najlepší a najnezištnejší čin prezentovať ako niečo obyčajné, ba dokonca, človeka, riskujúceho život v niektorých prípadoch, dokonca vykresliť i nelichotivo, hanlivo a ukázať jeho temné stránky. Tie máme všetci, ale je lepšie sa egoisticky pozerať a pohoršovať sa nad tými zlými stránkami toho druhého, ktoré sú prezentované a prané na verejnosti. A ešte nezabudnime pridať aj aviváž, keď už bude všetko špinavé prádlo vyprané dočista.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo platí jedným smerom, platí i druhým. Ak niekto s účelom obohacovať sa na nešťastní iných, má moc a silu, tak dokáže svoje činy prezentovať v médiách s úsmevom na perách a presvedčením, že ide vlastne o pomoc druhým. Je zaujímavé ako tí, ktorí majú túto moc, dokážu veci poupraviť a pozmeniť. Pravda zrazu vyzerá inak.

Angažovanosť amerických vojsk na Kryme, neuveriteľne nezištná pomoc pri povstaniach v Afrike pred pár rokmi, hľadanie zbraní hromadného ničenia v Iraku pre celosvetovú ochranu a mier. Alebo len nezištná pomoc so zásobami ropy a plynu?

Nemorálne činy sú zrazu tie svätecké, a na tie, naozaj hrdinské, sa akosi pozabúda.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nemôžeme však konšpiračne tvrdiť, že vo všetkom čo nám média ponúkajú treba hľadať kus zrady, klamstva, zahmlievania a nejasností. Na všetky ponúkané informácie sa treba pozerať s nadhľadom a so zdravým úsudkom.

Nech už odborná literatúra hovorí čokoľvek, žiaden mediálny výstup nie je stopercentne objektívny. Každý autor v ňom nechá svoj pach, hoci len jeho nepatrný zlomok. A nech by sme sa snažili byť akokoľvek objektívny, vždy prenikne aspoň malá dávka subjektivity.

My, ako mediálny konzumenti, by sme sa mali snažiť objaviť tieto prieniky a následne ich minimalizovať. Teda iba v prípade, ak si chceme vytvoriť vlastný názor a postoj na vec, a nielen sa hlúpo prizerať a konzumovať to, čo je nám ponúkané. Slepo dôverovať tým, ktorí majú moc hýbať médiami a v konečnom dôsledku aj našimi názormi, alebo triezvo sa pozerať na vec. Každý jeden samostatne mysliaci človek, by si mal uvedomiť, kde je pravda a nielen sa nechať strhnúť tým, čo je pohodlnejšie a jednoduchšie.

Hovorí sa, neznalosť neospravedlňuje. Mali by sme to mať na mysli, najmä vtedy, keď sa rozhodneme uveriť niečomu, čo je nám (nielen médiami) ponúkané. Zamyslieť sa skôr, než sa rozhodneme niekoho odsúdiť, len na základe predsudkov a zle pochopených informácií, aby potom, už nebolo príliš neskoro na nápravu.

Maruška Macejíková

Maruška Macejíková

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mám 22 rokov, študujem masmédiá. Rada píšem, veľa čítam. Milujem cestovanie. Užívam si náhodné stretnutia a rozhovory s ľuďmi, ktorí vstupujú do môjho života. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu